شب کوری و درمان آن
دکتر محمد باقر رجبی- فوق تخصص شبکیه جراح و متخصص چشم
کلینیک رتین
جمعه 23 شهريور 1397برچسب:, :: 20:58 :: نويسنده : dr rajabi

شب کوری

از بیماری های چشمی که دید را در شب دچار مشکل می کند شب کوری است. این بیماری ب این معنا نیست که فرد نابینا می شود بلکه به این معناست که فرد مبتلا به این بیماری در شب و تاریکی توانی دیدن اجسام را ندارد و در دید آن به طور غیر عادی اختلال ایجاد می شود. بیماری شب کوری ارثی در ایران به دلیل ازدواج های فامیلی شیوع زیادی دارد.

علاوه بر ضعف در دید در شب ، افراد مبتلا به این بیماری هنگام رفتن از محیطی روشن به محیطی تاریک نیز نیاز به زمان بیشتری برای تطابق دید دارند و قدرت تباین و تقابل (کنتراست) دید آنها نیز کمتر است

شب کوری

علت شب کوری

شايع ترين علت شب كوری بيماری  RP( رتينيت پيگمانتوزا ) است كه اين بيماری ارثی است.رتينيت پيگمانتوزا از بيماريهای ژنتيكی است كه شبكيه را درگير مي كنند ، در این بيماری سلول های گيرنده نوری (سلولهای استوانه ای و مخروطی) از بین می روند , در نتيجه بينايی به مرور کاهش پیدا می کند و از بین می رود.

همچنین این بیماری اغلب در اثر کمبود شدید ویتامین آ در بدن ایجاد می شود. در موارد دیگر کمبود رنگدانه ارغوانی یا رودوپسین (Rhodopsin) و اختلال در تشکیل سلول های گیرنده های نوری، به خصوص سلول های استوانه ای که مسئول دید در تاریکی و شب هستند، باعث بروز این بیماری می شود.

اعتیاد به الکل ، برخی بیماری های کبد ، التهاب رنگدانه های شبکیه چشم و بیماری آب سیاه چشم یا گلوکوم نیز ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

شب کوری



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ساعت دیواری
  • صابون شترمرغ
  • اسپرت اریو
  • اپشن اریو z300
  • کادو تولد

  • تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دکتر محمد باقر رجبی- فوق تخصص شبکیه جراح و متخصص چشم و آدرس retinclinic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 212
بازدید کل : 7291
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1