دکتر محمد باقر رجبی- فوق تخصص شبکیه جراح و متخصص چشم
کلینیک رتین
پنج شنبه 11 مرداد 1397برچسب:, :: 21:10 :: نويسنده : dr rajabi

ناخنک چشم

ناخنک چشم

ناخنک چشم ، یکی از شایع ترین بیماری های چشمی بعد از آب مروارید است یک بافت اضافی برجسته دارای عروق است که صورتی رنگ و مثلثی شکل است و در ناحیه سفیدی چشم (بیشتر در بخش داخلی چشم) در مجاورت قرنیه (بخش رنگی چشم) رشد می کند.

این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگ های ملتحمه است.معمولاً به ندرت ، ناخنک چشم آنقدری رشد می کند که جلوی مردمک را بپوشاند و مانع دید کامل آن چشم شود.

علت و علائم ناخنک چشم

علت این بیماری هنوز مشخص نشده است اما عمده افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند معمولا مدت زیادی را در زیر نور خورشید گذرانده اند به همین دلیل دانشمندان نور ماورا بنفش را دخیل می دانند و شیوع ناخنک در تابستان از سایر فصول بیشتر است. تماس چشم با گرد و غبار و همچنین وراثت نیز می توانند از علل بیماری ناخنک چشم باشند ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشکریزش می‌شود.

 ناخنک ممکن است رشد ‌کند و تا وسط قرنیه می‌رسد که در این صورت جلوی دید را می‌گیرد. قرنیه قسمتی از چشم است که به صورت رنگی دیده می‌شود. هنگام ابتلا به ناخنک ، افرادی که از لنز استفاده می کنند احساس ناراحتی در ناحیه چشم می کنند. ناخنک‌های کوچکتر هم می‌توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

ناخنک چشم

چهار شنبه 10 مرداد 1397برچسب:, :: 20:59 :: نويسنده : dr rajabi

جراحی های برداشتن عینک

جراحی های برداشتن عینک

عیوب انکساری شامل نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیسم می باشد که راه حل طبی شامل استفاده از عینک و لنز تماسی است. استفاده از هردوی این روش ها با محدودیت فیزیکی و وابستگی همراه است و عده ای زیادی استفاده از آن ها را نمی پسندد.

لنزهای تماسی اگر به درستی استفاده نشوند ، شانس عفونت قرنیه را بالا می برند که خطر نابینایی را به دنبال دارد. بنابراین استفاده از آنها باید محدود به بیمارانی شود که شرایط لازم برای جراحی چشم را ندارند وتحت مراقبت ویژه چشم پزشک مربوطه با رعایت دقیق ضوابط استفاده از لنز باشد.

در برخی از مشاغل و ورزش ها هم استفاده از عینک سختی هایی را به دنبال دارد. البته انجام جراحی های برداشتن عینک شرایط خاصی مانند سن مناسب ، ثبات شماره چشم ، معاینات چشمی طبیعی و انحنای مناسب ضخامت کافی قرنیه دارد که توسط جراح چشم بررسی می گردد و در مورد نوع جراحی برداشتن عینک به شما توضیح خواهد داد. پس از انجام این عمل می توانید با بینایی کامل زندگی کنید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

جراحی های برداشتن عینک

چهار شنبه 10 مرداد 1397برچسب:, :: 20:52 :: نويسنده : dr rajabi

کراتوکونوس یا قوز قرنیه

قوز قرنیه

کراتوکونوس یا قوز قرنیه بیماری پیشرونده قرنيه می باشد که در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی نمایان می گردد و معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. در این عارضه قسمت مرکزی يا فرامرکزی قرنيه دچار نازک شدگي تدريجی می گردد و به سمت خارج برآمدگی پیدا کرده و مخروطی شکل می شود. این مخروطی بودن منجر به  نزديك بينی و آستيگماتيسم  نامنظم و در نتيجه كاهش ديد مي شود.

دلیل این بیماری هنوز شناخته نشده است اما برخی پزشکان عوامل بیرونی مانند فشار وارد بر چشم را در ایجاد این بیماری موثر می دانند. البته کسانی که در طولانی مدت از لنزهای سخت و نیمه سخت استفاده می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بیماری قوز قرنیه هستند.

در هر صورت برای تشخیص و درمان حتما باید به متخصص چشم مراجعه نمایید. عمل جراحی لیزیک بدلیل اینکه ممکن است شدت بیماری را افزایش دهد در افراد مبتلا به قوز قرنیه نباید انجام شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان قوز قرنیه

یک شنبه 7 مرداد 1397برچسب:, :: 19:1 :: نويسنده : dr rajabi

خشکی چشم

خشکی چشم

خشکی چشم یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه بیماران به چشم‌پزشکی است. عوارض خشکی چشم معمولاً موارد آزاردهنده‌ای هستند که در صورت عدم درمان خشکی چشم این عوارض می‌توانند باعث تحریک و ناراحتی دائمی و التهاب قسمت جلویی چشم گردند.

دلایل خشکی چشم

برای بررسی دلایل خشکی چشم ابتدا بهتر است با ساختار اشک و لایه‌های اشکی آشنا شویم.

چشم‌ها دارای سه لایه اشکی هستند، اولین لایه که حالت چربی مانندی دارد وظیفه محافظت از چشم را بر عهده داشته و لایه دارای آب اشک چشم را می‌پوشاند و از تبخیر اشک جلوگیری می‌کند.

لایه دوم حاوی آب، پروتئین‌های مختلف و بعضی هورمون‌ها و آنزیم‌ها، سلول‌های ایمنی، سدیم، پتاسیم و اوره است. این لایه‌ی اشک را غدد اشکی موجود در پلک‌ها ترشح کرده و وظیفه آن ایمنی و شست‌وشو و تمیز نگه‌داشتن چشم است.

لایه سوم که درونی‌ترین لایه است، لایه‌ای موسینی (موکوزی) بوده که توسط ملتحمه چشم تولید می‌شود. این لایه موسینی، لایه‌ای آب‌دوست است و به لایه‌ی دارای آب اشک چشم اجازه می‌دهد به‌راحتی روی سطح چشم پخش شود، تمام سطح چشم را بپوشاند و به مرطوب ماندن چشم کمک کند.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده درباره‌ی ساختار لایه‌های اشکی، چنانچه در فردی هرکدام از این سه لایه دچار مشکل شده و میزان و یا کیفیت مواد ترشحی دچار اختلال شود، فرد به خشکی چشم مبتلا می‌شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خشکی چشم، دلایل، عوارض و درمان آن

شنبه 6 مرداد 1397برچسب:, :: 19:24 :: نويسنده : dr rajabi

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

آب سیاه چیست ؟

گلوکوم یا آب سیاه چشم بیماری‌ چشمی است ناشی از فشار چشمی بوده و باعث تخریب عصب بینایی می‌شود. این بیماری در ابتدا هیچ علامتی ندارد گاها در موارد بسیار محدودی دارای علائمی به صورت درد و یا تغییر دید ناگهانی همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

در افراد بالای ۴۵ سال آب سیاه شایع تر است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از افراد عادی به گلوکوم مبتلا می‌شوند. گرچه این بیماری درمان قطعی ندارد اما تشخیص به هنگام این بیماری روند درمان را بسیار سرعت می بخشد و در کنترل بیمار و حفظ بینایی نقش بالایی دارد. در بیشتر موارد هدف از درمان جلوگیری از پیشرفت بیماری است، زیرا بخش آسیب‌دیده از چشم، دیگر قابل درمان نیست و بینایی آن از بین می‌رود.

برای مطالعه بیشتر درباره این بیماری به مطلب آب سیاه ، علل علائم و درمان مراجعه نمایید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

شنبه 6 مرداد 1397برچسب:, :: 19:21 :: نويسنده : dr rajabi

عمل لازک

عمل لازک چشم

لازک (LASEK-Laser Epithelial Keratomileusis) یک عمل جراحی چشم بوده که برای رفع عیوب انکساری چشم شامل درمان آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی و دوربینی استفاده می‌شود.قبل از عمل با معاینه چشم و انجام توپوگرافی گالیله یا ارب اسکن و ابرومتری مقدار نزدیک بینی یا دور بینی و آستیگماتیم بیمار همچنین ضخامت و انحنای قرنیه و اعوجاج های چشم بطور دقیق اندازه گیری می شود

مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم

معمولاً بهبودی و تثبیت بینایی پس از عمل لازک ۳ تا ۴ روز زمان می‌برد. البته اگر شما تحت عمل لازک قرار گرفتید لازم است نکاتی را برای مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم رعایت کنید که در زیر به مهم‌ترین نکات و مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم اشاره می‌کنیم:
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت‌های بعد از عمل لازک چشم

شنبه 6 مرداد 1397برچسب:, :: 19:15 :: نويسنده : dr rajabi

انحراف چشم

انحراف چشم

انحراف چشم یا استرابیسم نوعی بیماری چشم است که در آن چشم ها در جهات مختلفی قرار دارند و مانند چشم افراد سالم دارای نظم و هماهنگی نیستند. حرکات چشم به وسیله شش عضله که چشم را به جهت های مختلف هدایت می کنند،انجام می پذیرد . این عدم هماهنگی بین چشم ها ناشی از عدم هماهنگی عضلات چشم است.

انحراف چشم در بعضی موارد در نوزادانی که تازه به دنیا آمدن طبیعی است و بعد از 3 تا 4ماه رفع می شود ، در صورت عدم رفع این مشکل حتما باید نوزاد مورد معاینه قرار گرفته و درمان شود . درمان سریع در کودکان اهمیت دارد و خطر تنبلی چشم را به دنبال دارد. استرابیسم در کودکان مشکل شایعی می باشد.

علت و علائم انحراف چشم

علت و علائم انحراف چشم

علت این بیماری در کودکان اغلب ارثی است و از بدو تولد وجود دارد و گاهی به دنبال اختلالات مغزی مانند فلج مغزی یا بیماری های شبکیه مانند رتینوپاتی نوزادان زودرس به وجود می آید. بهتر است در خانواده‌هایی که زمینه تنبلی و انحراف چشم دارند کودکان از سن شش‌ماهگی تحت معاینه قرار گیرند.

در بزرگسال به دنبال مشکلاتی دیابت ، بیماری گریو ، سکته مغزی ، برخی جراحی های چشم مانند جراحی آب مروارید و یا آسیب به سر و چشم ممکن است دچار انحراف چشم شوند. عیوب انکساری مثل دور بینی نیز می‌توانند در کسانی که زمینه انحراف چشم دارند، منجر به تنبلی چشم شود.

از علائم این بیماری می توان به لوچ بودن چشم ها ، سر درد ، مشکل در بینایی ، دو بینی و خستگی چشم اشاره کرد . تشخیص این بیماری توسط چشم پزشک صورت می گیرد بنابراین در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. معاينه چشم پزشکي در همه کودکان در سنين حدود سه سالگي توصيه مي شود

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

انحراف چشم | علت و درمان انحراف چشم

چهار شنبه 3 مرداد 1397برچسب:, :: 19:37 :: نويسنده : dr rajabi

خونریزی شبکیه چشم

شبکیه چشم

شبکیه چشم که از نه لایه جداگانه تشکیل شده است چیزی حدود 75 درصد مساحت کره چشم را پوشش می دهد. خونریزی شبکیه چشم یکی از بیماری های چشمی است که ممکن است هر فردی را در هر سن و سالی گرفتار نماید. به عنوان مثال ممکن است در سنین مختلف عارضه یا ضربه ای به چشم اصابت کرده باشد و موجب ایجاد خونریزی شبکیه چشم شود. در واقع ضربات عمده ترین عامل بروز خونریزی شبکیه چشم هستند.

درمان خونریزی شبکیه چشم

درمان خونریزی شبکیه چشم چگونه است؟

بدون شک برای درمان خونریزی شبکیه چشم باید در اسرع وقت به نزد فوق تخصص شبکیه مراجعه نمود تا اقدامات پزشکی لازم را در این باره انجام دهد. اگر بیمار در وضعیت وخیمی به سر برد و خونریزی چشم او زیاد باشد، ممکن است در جهت درمان خونریزی شبکیه چشم، پزشک مربوطه از او بخواهد چند روزی را صبر کند تا خونریزی چشم او کم شده و چشم او خون را جذب نماید. در این مدت، بیمار باید از بلند کردن و هل دادن چیزهای سنگین خودداری نماید.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

درمان خونریزی شبکیه چشم

چهار شنبه 3 مرداد 1397برچسب:, :: 19:22 :: نويسنده : dr rajabi

مگس پران

مگس پران چشم

مگس پران چشم به ایجاد نقاط و ذرات ریز خاکستری یا تیره در دید شما می گویند و این وضعیت معمولا ممکن در هنگام کارهای روزانه پیش بیاید. علی رغم اینکه ممکن است این حالت ناخوشایند و آزار دهنده باشد ولی تداخلی در انجام کارهای روزانه شما ایجاد نمی کند.

اکثر شناورهای چشم ناشی از تغییرات مرتبط با سن هستند که در آن ماده ژله مانند (زجاجیه) در داخل چشم شما مایع تر می شود. در ساختمان چشم ، زجاجیه از یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته‌های خیلی ظریف ایجاد شده که مقادیر فراوان آب و مواد محلول را در خود جای داده و به آن حالت ژله‌ای بخشیده است.

الیاف میکروسکوپیک در داخل زجاجیه تمایل به چسبیدن دارند و می توانند سایه های کوچک را روی شبکیه چشم ایجاد کنند. سایه هایی که می بینید، مگس پران چشم نامیده می شوند. جداشدگی خلفی زجاجیه ، شایعترین علت ایجاد مگس‌پران است.

اگر دچار افزایش ناگهانی این عارضه در چشمان خود شدید مخصوصا اگر نسبت به نور حساس شده اید و یا دید محیطی خود را از دست داده اید، به یک متخصص شبکیه چشم مراجعه کنید. این علائم  می توانند نشانه ای از موارد اورژانسی باشد که نیاز به توجه سریع دارد. اگر پیدایش نقاط یا لکه‌های کدر با جرقه‌ همراه باشد، به پیگیری نیاز دارد.

مگس پران چشم

مگس‌پران در چه افرادی شایع‌ تر است؟

  • افراد بالای 60 سال
  • افراد نزدیک بین
  • افرادی که سابقه جراحی چشم (به خصوص جراحی آب مروارید) دارند.
  • افرادی که سابقه التهاب داخلی چشم (یووئیت) دارند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مگس پران چیست؟

چهار شنبه 3 مرداد 1397برچسب:, :: 19:18 :: نويسنده : dr rajabi

رتینیت پیگمانتوزا

رتینیت پیگمانتوزا

رتینیت پیگمانتوزا نوعی اختلالات ژنتیکی نادر است که سلولهای شبکیه چشم را درگیر می کند و در نتیجه با اختلالات پیشرونده کارکرد سلولهای نوری شبکیه و تخریب پیشرونده آنها و در نهایت آتروفی لایه های متعدد شبکیه همراه است. شبکیه بافت حساس به نور چشم است. علائم رتینیت پیگمانتوزا معمولاً در دوران کودکی شروع می شود. ممکن است این بیماری در ابتدای تولد یا سنین بالای 30 یا 40 سال بروز کند.

 این بیماری چشمی سیری پیش‌رونده دارد و معمولا با از دست دادن دید جانبی و ایجاد مشکل در دید شب همراه است و در موارد پیشرفته تر ممکن استدید مرکزی آسیب ببیند. این بیماری جز شب کوری عوارضی همچون تورم شبکیه و آب مروارید را در پی دارد.

رتینیت پیگمنتوزا یا rp

چه چیزی باعث RP می شود؟

RP یک اختلال ارثی است که از تغییرات در هر یک از ژن ها حاصل می شود. این ژن ها دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئین هایی که در سلول های داخل شبکیه مورد نیاز است، به عهده دارند. برخی از تغییرات و یا جهش درون ژن ها بسیار شدید هستند، زیرا ژن نمی تواند پروتئین مورد نیاز را تولید کند و عملکرد سلول را محدود کند.

عامل اصلی شیوع RP در ایران ازدواج فامیلی است. بیماری در سنین جوانی و نوجوانی آغاز می‌شود و فرزندان ازدواج فامیلی زودتر بیماری را بروز می‌دهند. قومیت نقشی در شیوع بیماری ندارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رتینیت پیگمنتوزا

پيوندها
  • ساعت دیواری
  • صابون شترمرغ
  • اسپرت اریو
  • اپشن اریو z300
  • کادو تولد

  • تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دکتر محمد باقر رجبی- فوق تخصص شبکیه جراح و متخصص چشم و آدرس retinclinic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 170
بازدید کل : 7249
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1