دکتر محمد باقر رجبی- فوق تخصص شبکیه جراح و متخصص چشم
کلینیک رتین

عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک

عمل لیزیک چشم یکی از پر طرفدارترین عمل‌ها در سال‌های اخیر است. با کمی دقت متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از اطرافیانمان عمل لیزیک را انجام داده‌اند و جالب است که همه‌ی آنها خیلی راضی هستند. در سایر عمل‌ها مثلاً عمل قلب، معمولاً چنین میزانی از رضایت وجود ندارد. 

عمل لیزیک (Lasik) به وسیله‌ی اشعه‌ی لیزر و روی قرنیه انجام می‌شود. لیزیک برای درمان نزدیک‌بینی ،دوربینی و آستیگماتیسم کاربرد دارد. در این روش، دید چشم فوراً یا نهایتاً بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.

هزینه عمل لیزیک چشم

هزینه‌ی عمل لیزیک

 هزینه‌ی عمل لیزیک با توجه به امکانات و تجهیزات در اختیار، در حدود  سه میلیون و پانصد هزار تومان تا  چهار میلیون است که شامل ویزیت و معاینات پیش از عمل می‌شود.

عمل لیزیک چشم چگونه است؟

عمل لیزیک، یک عمل سرپایی است. چشم بیمار با قطره بی‌حس می‌شود تا دردی را احساس نکند. یک لایه‌ی بسیار نازک از قرنیه برداشته می‌شود؛ برای برطرف کردن نقص چشم با لیزر به قرنیه شکل داده می‌شود و لایه‌ی برداشته شده سر جای اولش قرار می‌گیرد. 

بریدگی‌های ایجاد شده بعد از عمل، خود‌به‌خود ترمیم می‌شوند. در حدود 5 دقیقه جراحی و بین 5 تا 20 ثانیه لیزر، زمانی است که این عمل احتیاج دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

دو شنبه 4 تير 1397برچسب:, :: 14:4 :: نويسنده : dr rajabi

انسداد عروق شبکیه

انسداد عروق شبکیه

یکی از مشکلاتی که می تواند چشم را تهدید کند انسداد عروق شبکیه است. شبکیه نیز دارای رگ ها و شریان های ریزی است که وظیفه خونرسانی به شبکیه را بر عهده دارند. انسداد عروق شبکیه باعث می شود جریان خون قطع گردد و تغدیه سلول های شبکیه در صورت قطع جریان خون مختل می شود. این عروق ممکن است در اثر تجمع موادی در جدار آنها و یا در اثر افزایش غلظت خون و یا ترکیبی از این دو دچار انسداد شوند .

علت ها و علائم انسداد عروق شبکیه چیست؟

بخش عمده ای از دلیل این عارضه مربوط به فشار خون  است و بخشی نیز مربوط به دیگر بیماری ها مانند دیابتو چربی خون می باشد. بنابراین فشار خون را باید حتما جدی گرفت و به دنبال کنترل آن بود. می تواند با کاهش نمک و اصلاح اضافه وزن، خودداری از مصرف الکل و سیگار، مصرف پتاسیم و کلسیم و انجام ورزش های هوازی منظم، فشار خون را کنترل کرد. انسداد عروق شبکیه باعث کاهش سریع دید شده و مانند یک پرده، بخشی یا همه میدان دید را می پوشاند و بدون درد است.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

انسداد عروق شبکیه از علت تا درمان

پنج شنبه 31 خرداد 1397برچسب:, :: 13:10 :: نويسنده : dr rajabi

لازک چشم

لازک

بسیاری از افراد از استفاده از عینک و لنز های تماسی خسته شده اند و به دنبال روش هایی برای رهایی از عینک و لنز هستند. هدف از روش‌های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی ، دوربینی  و آستیگماتیسم ، ایجاد تغییر در انحنای قرنیه است که در این صورت فرد را از استفاده از عینک بی نیاز می کند . لازک (LASEK) ترکیبی از مزایای دو روش دیگر جراحی چشم یعنی لیزیک (LASIK) و پی آرکی (PRK) است. البته باید بدانیم هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایایی هستند.

نحوه جراحی لازک

قبل از جراحی باید توجه کنید که افراد بالای 18 سال که به مدت 6 ماه شماره چشم ثابت داشته اند و مشکلات از قبیل آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی نداشته اند قابلیت انجام این جراحی را دارند. معمولا پزشک با معاینه چشم و اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، فشار چشم، اتساع مردمک و انکسار، و همچنین با بررسی سابقه پزشکی بیمار، نظر نهایی را در مورد عمل جراحی لیزیک یا منع آن اعلام می‌کند.

این عمل بدون بیهوشی و تنها با استفاده از قطره بی‌حس کننده انجام می‌گیرد. در جراحی لازک ابتدا با قرار دادن الکل رقیق 20% به مدت 15 تا 20 ثانیه اپی تلیوم قرنیه بصورت یکپارچه منعقد می گردد، سپس با ابزاری بسیار ظریف بنام هاکی آنرا برداشته و اشعه لیزر بر سطح قرنیه تابیده می شود و لایه تراشیده شده ظرف چند روز خود به خود ترمیم می‌شود. بعد از عمل داروهایی تجویز میشود که استفاده دقیق و مرتب آنها باعث تسریع روند بهبودی و جلوگیری از عفونت میشود

 

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لازک چشم چیست ؟ | عمل جراحی لازک

یک شنبه 27 خرداد 1397برچسب:, :: 13:52 :: نويسنده : dr rajabi

عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی

چشم عضو حساس و حیاتی بدن است و همه ما در صورت وجود مشکل قطعا به چشم پزشک مراجعه می کنیم . به جراحی برداشتن همه یا قسمتی از زجاجیه چشم برای از بین بردن کدورات و مشکلات زجایجه جراحی ویترکتومی یا همان تخلیه زجاجیه می گویند. در طی این جراحی، زجاجیه تخلیه شده و معمولا با یک محلول BSS جایگزین می‌شود.

در حال حاضر بهترين درمان استفاده از تركيبات مهار كننده فاكتورهاي رشد سلولهاي عروق خوني است كه به صورت تزريق در چشم و در فضاي زجاجيه استفاده مي شود. از اين تركيبات داروي شايعي كه در اين موارد استفاده مي شود آواستين است. داروي ايليا دارويي با طيف اثر وسيع تر و طولاني اثر تر است كه اثرات آن بهتر از آواستين مي باشد.

ويتركتومي چگونه بينايي را بهبود مي بخشد؟

در عمل ويتركتومي خون يا باقيمانده هاي ناشي از عفونت يا التهاب كه ممكن است باعث انسداد يا محو شدن تصوير براي تمركز بر روي شبكيه شود خارج مي شود. همچنین بافت آسيب ديده اي كه ممكن است باعث جابجايي، چروك خوردگي يا پارگی شبكيه شود خارج مي شود.

اگر جسم خارجی در چشم گیر افتاده باشد و خارج نشود در بینایی فرد مشکل ایجاد می شود که با عمل ویترکتومی هم می توان این اجسام را کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت بعد از عمل ویترکتومی

تزریق آواستین

هر آنچه باید درباره تزریق آواستین در چشم بدانید

آواستین نام تجاری داروی bevacizumab است که مانع از رشد نمودن سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند و برای درمان تومورهای مغز و سرطان اندام های مختلف بدن از جمله کلیه، روده، تخمدان و... بکار می رود. درواقع آواستین به عنوان یک داروی ضدسرطان به شمار می رود و همچنین برای درمان بسیاری از بیماری های چشم نیز کاربرد گسترده ای دارد. تزریق آواستین چشم جهت درمان اکثر بیماری های چشم و مشکلات شبکیه مخصوصا افراد دیابتی مورد استفاده قرار گرفته و به کاهش افت دید در این بیماری ها کمک خواهد کرد. امروزه چشم پزشکان از آواستین بهره های فراوانی گرفته و توسط آن از رشد عروق خونی غیرطبیعی در پشت چشم جلوگیری خواهند کرد. این رگ های خونی می توانند نشتی داشته و بر روی بینایی تاثیر بگذارند، باعث از بین رفتن بینایی بخصوص در بیماران دیابتی شوند.

نحوه تزریق آواستین

نحوه تزریق آواستین چگونه است؟

برای تزریق آواستین بیمار به اتاق عمل برده شده و پزشک متخصص چشم بدون انجام بیهوشی و تنها با ایجاد بی حسی عملیات مربوطه را به انجام خواهد رساند در نتیجه یک عمل سرپایی و سریع خواهد بود که انتظار می رود فرد طی مدت کوتاهی به فعالیت های روزانه خود بازگردد و دوران نقاهت بلندمدتی را سپری نکند. این تزریق توسط یک سر سوزن بسیار نازک و ظریف صورت می گیرد و با توجه به تشخیص پزشک می تواند طی یک مرحله برای هر دو چشم بیمار و یا با ایجاد چند روز فاصله بین تزریق دو چشم برای چشم دیگر انجام شود. پس از اتمام کار چشم پانسمان خواهد شد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت های بعد از تزریق آواستین

بیماری های چشمی دیابت

دیابت

دیابت یا همان بیماری قند که متاسفانه بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است. به احتمال زیاد همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند این نکته را می دانند که بیماری شان در بلندمدت، تهدیدی برای سلامت چشم شان است. ديابت هنگامی رخ مي دهد كه بدن قادر به توليد ميزان كافي هورمون انسولين نيست و يا اثر انسولين توليد شده كاهش يافته است.

افراد دیابتی باید به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند تا عوارض چشمی دیابت را کنترل کنند. قند خون بالا می تواند منجر به مشکلاتی نظیر تاری دید، آب مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی شود. در واقع، دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان بین 20 تا 74 سال است.

بیماری های چشمی دیابت

همانطور که اشاره شد دیابت منجر به بیماری های چشمی زیر می شود :

بیماری های چشمی دیابت - آب مروارید

آب مروارید

آب مرواريد يا كاتاراكت در افراد غيرديابتي نيز ديده مي‌شود اما در افراد ديابتي شايع‌تر است.لنز چشم که بسیار شفاف و روشن است، به عنوان بخشی از مکانیزم تمرکز چشم عمل می‌کند. با افزایش سن، لنز به تدریج تیره و کدر شده و دید طبیعی چشم را مختل می‌کند. بروز تیرگی در لنز چشم که موجب کاهش بینایی شود، آب مروارید نام دارد. در جراحي آب مرواريد لنز تیره برداشته مي‌شود و به جاي آن لنز پلاستيكي شفاف جايگزين می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

از بیماری های چشمی دیابت چه می دانید؟

 درمان دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا

ماکولا یا لکه زرد که در مرکز شبکیه قرار دارد در بیماری دژنراسیون ماکولا ، لکه زرد تخریب می‌ شود. نور روی ماکولا متمرکز می‌شود. . بدترین اتفاق در مورد دژنراسیون ماکولا این است که به تدریج اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد باعث کوری کلی می شود. اگر خطوط مستقیم را موج دار می بینید، دیدتان تار است، یا لکه های تیره در مرکز دید خود می بینید احتمال دارد که دچار علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شده باشید.

در بسیاری موارد قبل از اینکه بیمار دچار علائم شود چشم پزشک علائم اولیه بیماری را در معاینه تشخیص می دهد. این کار معمولا از طریق تست میدان بینایی صورت می گیرد. شواهد جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن در لیست عوامل خطرناک برای تشدید دژنراسیون ماکولا است. سایر عوامل خطرناک برای دژنراسیون ماکولا شامل داشتن سابقه خانوادگی ، فشار خون بالا، و چاقی است.

درمان دژنراسیون ماکولا

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

این بیماری درمان قطعی ندارد ولی درمان هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیمار و یا حتی بهبود دید وجود دارد. درمان استاندارد این بیماری دربرگیرنده تزریق یک ضد فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی است که از پیشروی بیشتر رگهای خونی جلوگیری می کند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

عمل لیزیک

لیزیک ، یکی از عمل های جراحی که برای اصلاح دید چشم انجام می شود. فردی که می خواهد لیزیک کند، نباید بیماری های چشمی مثل آب سیاه ، خشکی چشم، بیماری های شبکیه ، تبخال چشم، آب مروارید، کدورت و قوز قرنیه داشته باشد. در این جراحی بهبود دید سریع بوده و ناراحتی‏های پس از عمل کمتر است. در این عمل، چشم‌پزشک برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح کردن عیب های انکساری، مشابه روش لازک از لیزر اگزایمر استفاده میشود و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنریه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام میگردد و اغلب بیماران بعد از جراحی تا پایان عمر یا سال‌ها نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت.

عوارض جراحی لیزیک

عوارض جراحی لیزیک در سالهای اولیه که لیزیک معرفی شده بود شایعتر بودند ، و حتی مطالعات اواخر دهه ١٩٩٠  حاکی از آن بود که بیش از ۵ ٪ بیمارانی که تحت اعمال جراحی لیزری قرار میگرفتند به نوعی از این عوارض دچار میشدند . ولی امروزه  عوارض جدی  به کمتر از ١٪ تقلیل یافته است در ابتدا چشم عمل‌شده ممکن است سوزش یا خارش داشته باشد،‌ یا احساس کنید جسمی خارجی درون آن قرار دارد. اما این علائم باید به زودی فروکش کندعوارض مخاطره آمیزی مثل از دست رفتن  ناقص و یا کامل دید بعد از عمل لیزیک بسیار نادر است  و بسیاری از عوارض جانبی و نتایج ناخواسته بعد از عمل را میتوان بخوبی درمان نمود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض جراحی لیزیک

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه وقتی اتفاق می افتد که شبکیه از موقعیت طبیعی خود خارج می شود. شبکیه لایه حساس به نور است که در داخل چشم قرار دارد و پیام های بصری را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد و نقش بسیار مهمی در بینایی دارد. پارگی شبکیه یا جدا شدگی پرده شبکیه در واقع به معنای جدا شدن لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار شبکیه است. شبکیه هنگامی که جدا شود بینایی تار می شود.

در داخل فضای چشم زجاجیه وجود دارد ، با گذشتن پا به سن ممکن است به گونه ای زجاجیه از شبکیه فاصله گرفته و اتصالات بین آن از بین برود که باعث پارگی شبکیه شود. پارگی شبکیه یک مشکل بسیار جدی است که تقریبا همیشه باعث کوری می شود، مگر اینکه درمان شود.

روش های درمان پارگی شبکیه

روش های مختلفی جهت درمان این عارضه وجود دارد اما نکته ای که دارای اهمیت است که این روش ها توسط متخصص شبکیه که در زمینه اطلاعات کافی دارد مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین اگر دچار پارگی شبکیه شدید حتما به متخصص شبکیه مراجعه نمایید.

تنها و موثر ترین راه درمان جراحی پارگی شبکیه است که با توجه به نوع و شدت جداشدگی جراحی های مختلفی وجود دارد. بیمار باید بلافاصله بعد از تشخیص مورد جراحی قرار گیرد. تشخیص بوسیله ی چشم پزشک با معاینه شبکیه انجام می شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روش درمان پارگی شبکیه

 دیابت و چشم

انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید.دیابت زمانی به وجود می آید که در تولید هورمون انسولین اختلال ایجاد شود و قند خون فرد بالا رود. بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله ی اعصاب می ‌گردد. امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است .سه نوع دیابت وجود دارد :

دیابت نوع یک : بدن انسولین تولید نمی کند. تقریبا 10٪ از موارد دیابت نوع یک هستند. این افراد انسولین مورد نیاز خود را از طریق تزریقات روزانه به دست می آورند.

دیابت نوع دو : بدن انسولین مناسب تولید نمی کند یا میزان تولید آن کم است. تقریبا 90٪ از همه موارد دیابت در سراسر جهان از این نوع است.

دیابت بارداری : این نوع در زنان باردار تاثیر می گذارد.

عوارض چشمی دیابت

عوارض چشمی دیابت

میزان شیوع عوارض دیابت با مدت زمان ابتلا به این بیماری، سن بیمار، میزان کنترل قند خون و ژنتیک افراد رابطه مستقیم دارد. به این معنا که هرچه طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال پیدایش عوارض چشمی بیشتر می‌شود .مشکلات چشمی دیابت به طور مستقیم با کنترل قند خون ارتباط دارد. کنترل مداوم قند خون به طور قابل ملاحظه ای باعث جلوگیری از پیشرفت فرایند مشکلات چشمی دیابت می شود.

عوارض چشمی بیماری قند می‌تواند به آسیب عروق خونی شبکیه منجر شود که در اصطلاح رتینوپاتی دیابتی خوانده می‌شود‌. همچنین ورم مرکز بینایی چشم (ماکولا)، خونریزی‌های متعدد در شبکیه و زجاجیه چشم بر اثر دیابت از عوارض جدی چشمی است که اگر بموقع درمان نشود، به کم بینایی یا نابینایی دائمی منجر می‌شود.

وقتی دیابت پیشرفت کند و فرد برای جلوگیری از پیشروی آن هیچ اقدامی نکند، مشکلاتی مانند آب‌سیاه ، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی حداقل مشکلات بینایی او خواهد بود. در نهایت نیز امکان نابینایی وجود دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض چشمی دیابت چیست؟

پيوندها
  • ساعت دیواری
  • صابون شترمرغ
  • اسپرت اریو
  • اپشن اریو z300
  • کادو تولد

  • تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دکتر محمد باقر رجبی- فوق تخصص شبکیه جراح و متخصص چشم و آدرس retinclinic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 217
بازدید کل : 7296
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1